Konsep Model Smart
Pengenalan
-Ledakan teknologi maklumat dan komunikasi telah membawa perubahan kepada kehidupan manusia termasuk sektor pendidikan masa kini.Kaedah Chalk And Talk telah bertukar kepada pembelajaran yang lebih kreatif, interaktif dan inovatif.
-Menurut Keinich Molenda dan Rusell (1933) perisian komputer dimasukkan dalam aspek pendidikan kerana ianya:
- Membantu menghidupkan suasana PDP.
- Memotivasikan serta meningkatkan kefahaman dimana ianya dapat merangsang penglibatan murid serta meningkatkan kecenderungan minat murid untuk belajar.
- Membantu menghidupkan suasana PDP.
- Memotivasikan serta meningkatkan kefahaman dimana ianya dapat merangsang penglibatan murid serta meningkatkan kecenderungan minat murid untuk belajar.
- Ianya juga bergantung sepenuhnya kepada guru.Apabila keseluruhan deria digunakan secara optimis,pembelajaran akan menjadi lebih berkesan lagi.
- Penglibatan murid yang maksimum akan menjadikan objektif pembelajaran tercapai seterusnya sesuatu tugasan yang diberikan akan dibuat sendiri oleh murid tersebut.
(Learning By Doing)Kaedah Pangajaran
Menurut Teori Kolb, konsep asas pembelajaran adalah melalui pemahaman murid dan mereka menjelaskan perilaku untuk membantu orang lain untuk belajar.Ini membawa maksud pengalaman belajar secara aktif dan interaktif serta mengaplikasikannya akan menghasilkan keputusan yang lebih positif.
Kitaran Gaya Belajar Kolb ( 1984)
Kaedah PDP Berteraskan Komputer
KAEDAH SMART PDP
- Berdasarkan kepada akronim Spesifik, Medium, Aktif, Ruang dan Transformasi.
Antara objektif SMART adalah:
- Menyediakan satu panduan perlaksanaan proses PDP yang mudah dan mengoptimumkan penggunaan masa guru dan pembelajaran.
- Menyediakan satu panduan perlaksanaan proses PDP yang mudah dan mengoptimumkan penggunaan masa guru dan pembelajaran.
- Memberikan keselesaan kepada murid untuk belajar dan meneroka ilmu pengatahuan secara berkesan.
- Membolehkan murid berdikari dan melakukan aktiviti tertentu untuk memenuhi sebarang tugasan.
- Mencetuskan Perbincangan yang menarik dikalangan murid dan guru itu sendiri.
- Memberi pengatahuan dan kemahiran mengenai kepentingan serta kelebihan sistem komputer dalam melaksanakan PDP di dalam bilik darjah.
kaedah Spesifik
- Objektif pembelajaran dapat dijelaskan oleh guru.
- Pengatahuan Sedia Ada murid dapat dicungkil dengan segera (PSA).
- Butiran mengajar adalah lebih jelas.
- Pengatahuan Sedia Ada murid dapat dicungkil dengan segera (PSA).
- Butiran mengajar adalah lebih jelas.
- Pembelajaran lebih interaktif dan berkesan dengan paparan slaid atau video selaras aras murid tersebut.
Kaedah Medium
- Berbantukan komputer
- Masa dapat dimaksimumkan
- Menjadikan pembelajaran aktif dengan berpusatkan murid dengan menunjukkan grafik,video,animasi seterusnya memilih minat murid.
Kaedah aktif
- Suasana PDP yang lebih aktif diantara guru dan murid dan diantara murid dengan murid itu sendiri.
- Guru lebuh bersifat proaktif dan ianya membuatkan guru tersebut lebih kecindan.
Kaedah Ruang
- Learning By Doing - murid diberikan peluang melakukan aktiviti secara Kendiri dan
Buddy system dengan rakan sepasangan.
- Dapat menilai diri sendiri sejauh mana tahap pengatahuan dan kemahiran apabila konsep ini berjalan iaitu dengan cara "Manolog Dalaman" serta Kaedah semak Diri membantu PDP guru itu sendiri.
- Dapat menilai diri sendiri sejauh mana tahap pengatahuan dan kemahiran apabila konsep ini berjalan iaitu dengan cara "Manolog Dalaman" serta Kaedah semak Diri membantu PDP guru itu sendiri.
Kaedah Transformasi
- Perubahan suasana dan keadaan dari situasi lama contohnya murid lebih tertarik dengan animasi, video serta warna-warni yang dipamerkan dalam pembelajarn SMART ini.Aplikasi Idea yang terhasil lebih memantapkan lagi ilmiah murid.Ini akan membolehkan lagi guru menilai perubahan murid itu sendiri.
- SEMOGA KITA SEMUA MENJADI GURU YANG SEBENAR DAN MENJADI SINARAN KEPADA ANAK DIDIK KITA DI SK KOLOMBONG INI....TERIMA KASIH ATAS KEPRIHATINAN ANDA.....
No comments:
Post a Comment